ถามต่อนะครับ
เมื่อจิตมีหน้าที่รับ จำ คิด รู้
แล้วเป็นต้นเหตุทำให้เกิดสังขารการปรุงแต่ง
เราจะมีวิธีหยุดยั้งการปรุงแต่งสังขารจิตกันอย่างไร
ตอบ จิตนี้มีธรรมชาติหน้าที่ รับ จำ รู้ คิด ก็จริงแหละ แต่มูลเหตุของการปรุงจนเกิดสังขารของจิต หาใช่การทำหน้าที่ของจิตอย่างซื่อตรงไม่
แต่เพราะ จิตนั้นมีอวิชชาความโง่ ความไม่รู้จริง
จึงรับอารมณ์ ที่ไม่ควรรับ
จดจำในอารมณ์ ที่ไม่ควรจะจดจำ
รู้ในอารมณ์ ที่ไม่ควรรู้
รวมทั้งอารมณ์ที่ไม่ควรคิด ก็ดันไปคิดจนเกิดเป็นสังขาร
และชักพาให้เกิดวิญญาณ
และเพราะวิญญาณ จึงเกิด นาม รูป
และเพราะนาม รูป จึงเกิด สฬายตนะ
และเพราะสฬายตนะ จึงเกิด ผัสสะ
และเพราะผัสสะ จึงเกิด เวทนา
และเพราะเวทนา จึงเกิด ตัณหา
และเพราะตัณหา จึงเกิด อุปาทาน
และเพราะอุปาทาน จึงเกิด ภพ
และเพราะภพ จึงเกิด ชาติ
และเพราะชาติ จึงเกิด ชรามรณะ
ความโศก ความคร่ำครวญ ทุกข์ โทมนัส และความคับแค้นใจ ก็มีพร้อม ความเกิดขึ้นแห่งกองทุกข์ทั้งปวงนี้ จึงมี
และหากจะหยุดยั้งการปรุงแต่งสังขารจิต ก็ต้องสั่งสมสติ เรียนรู้วิชา ฝึกฝนจนเกิดปัญญา รับ จำ รู้ คิด แต่สิ่งที่เป็นจริง
แยกแยะให้ได้ชัดเจน ระหว่างโลกสมมุติที่เป็นเท็จ โลกปรมัติที่เป็นเรื่องจริง
พร้อมอยู่สองโลกที่เป็นทั้งเท็จและจริงอย่างไม่ตกเป็นทาส เช่นนี้ กระบวนการปรุงแต่งสังขารจิต ก็จักค่อยๆ หดหายไปทุกครั้งที่เราท่านทั้งหลาย มีสติ มีวิชา มีปัญญา รู้เห็นตามความเป็นจริง
พุทธะอิสระ

Question and answer
May 25, 2021
May I ask further question?
Because mind has duties to receive, remember, know, and think, and because mind is the cause of mental formation, how can we prevent mental formation from happening?
Answer : It is true that mind naturally has duties to receive, remember, know, and think. However, duties of mind are not true cause of mental formations.
But because mind has delusion and ignorance, it therefore receives emotion that it should not receive.
It then remembers emotion that it should not remember.
It perceives of emotion, that it should not perceive.
And it thinks about emotion that it should not think of. Then, that thought has become mental formation.
This has caused consciousness.
And because of consciousness, there are mind and body.
And because there are mind and body, there are six senses.
And because of six senses, there is mental impression.
And because of mental impression, there is feeling.
And because of feeling, there is desire.
And because of desire, there is attachment.
And because of attachment, there is existence.
And because of existence, there is life.
And when there is life, there are aging and death.
And there are sorrow, lamentation, suffering, grief, and resentment. Then, all the causes of suffering occur.
To prevent mental formation, one must accumulate consciousness, learn, and practice oneself until he obtains wisdom to receive, remember, perceive, and think only of things that are authentic.
And to clearly differentiate between hypothetical world which is unreal and ultimate world which is authentic.
And living in the two worlds but do not become slave. As such, one’s procedure of mental formation will gradually disappear every time one is mindful and has knowledge and wisdom to view things as they really are.
Buddha Isara